Rynek w Kurzętniku |
Dnia 10 lipca 1410 roku w Kurzętniku, wsi sąsiadującej od południa z Nowym Miastem Lubawskim, odbył się festyn historyczny upamiętniający 600 – lecie obecności na tych terenach wojsk króla Jagiełły i księcia Witolda oraz Wielkiego Mistrza Ulryka von Jungingena. Liczni goście z Polski i zagranicy wzięli udział w fascynującym wydarzeniu, którego najważniejszym punktem było otwarcie ścieżki dydaktycznej oraz amfiteatru zbudowanego przy ruinach zamku kapituły chełmżyńskiej w Kurzętniku. Niektóre ze zdjęć tu umieszczonych (te na których jest więcej osób) zrobiłem podczas wspomnianej uroczystości otwarcia.
Oto krótka historia naszego zamku:
Kto w Polsce nie słyszał o bitwie pod Grunwaldem? Jest to wydarzenie tak doniosłe, że wiedzą o nim nawet dzieci, opowiadają rodzice i lubują się historycy. Wielu regionalistów lubi pisać na ten temat. A co by było gdybym powiedział, że "o mały włos" do głównego starcia, wojsk polsko-litewskich i krzyżackich, nie doszło w okolicy Jeziora Rubkowo, wsi Gwiździny, Krzemieniewa, Nowego Miasta Lubawskiego i Kurzętnika? A tak właśnie było! "O mały włos" nie jest określeniem przesadnym. No ale zacznijmy od początku.
Kto z okolicznych mieszkańców nigdy nie był na ruinach zamku w Kurzętniku? Myślę, że nie ma takich osób. Malowniczy widok rozpościerający się z zamkowego wzgórza znają wszyscy, legendy o księżniczce i Krzyżaku grającym na lutni, opowieści o podziemiach oraz ukrytych skarbach też są znane wielu. Niestety dziś na wzgórzu znajdują się tylko ruiny, zamku który kiedyś odgrywał ogromną rolę w Państwie Zakonu Krzyżackiego w Prusach.
Ruiny zamku, w okolicy których 10 lipca 1410 roku prawie doszło do słynnej bitwy, ostatecznie stoczonej pięć dni później na polach Grunwaldu, znajdują się na ogromnej górze (tzw. górze Kurnik), u stóp której leży wieś Kurzętnik. Zamek oraz miasteczko zbudowano pod koniec XIII wieku lub (co bardziej prawdopodobne) w pierwszej połowie XIV wieku. Wiemy, że w 1291 roku biskup diecezji chełmińskiej Werner przekazał okoliczne tereny kapitule chełmżyńskiej.
Możliwe, że w miejscu obecnych ruin kamiennego zamku już w 1291 roku znajdował się drewniany gród. Istnieją też podania ludowe o tym, że w tym miejscu istniał kiedyś pogański gród, a kawałek dalej pruski Święty Gaj nazywany Ciemnikiem. Warto też dodać, że w 1330 roku osada Kurzętnik uzyskała prawa miejskie, które straciła w roku 1905.
To niesamowite, że miasto niegdyś prężnie się rozwijające, w którym na zamku swoją siedzibę miał kasztelan i zarazem Kanonik z czasem podupadło i straciło prawa miejskie. Wszystkiemu jest winny "Potop Szwedzki" z lat 1655-1660 w trakcie którego Szwedzi spalili Kurzętnik. Po wojnie miasteczko przez wiele lat stało opuszczone, a kiedy po latach mieszkańcy do niego powrócili to zapewne do odbudowy domostw wykorzystali kamienie ze zniszczonych murów obronnych, baszt i ruin zamku. Dlatego ruiny zamku są dziś tak skromne, a średniowieczne mury obronne okalające kiedyś miasto nie zachowały się do naszych czasów. Mimo powrotu mieszkańców Kurzętnik nigdy nie odzyskał dawnej świetności.
W napisanym pod koniec XIX wieku Słowniku geograficznym Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich zapisano kilka ciekawych informacji, które pozwolę sobie zacytować: "W okolicy wyrażają się z despektem o tej lichej mieścinie mówiąc, że w Kurzętniku kozy kują, że trawa tam na rynku rośnie, zowią go też niekiedy Kurnik. W nowszym czasie czyniono zabiegi, żeby znieść miasto, choć bezskutecznie. Kurzętnik wraz z całą okolicą należał z dawna do dóbr stołowych biskupów chełmińskich. Roku 1291 biskup Werner nadał Kurzętnik z 300 włokami w okolicy kapitule swojej, która inne 300 włók swoich do biskupstwa płockiego odstąpiła. Odtąd było to miasto własnością kapituły aż do zaboru. Na górze przy mieście utrzymywali kanonicy zamek obronny (Haus Kurnig), murami i wałami otoczony, na którym wójta swojego mieli. Bywał ten zamek na przypadek wojny we wszelkie potrzeby wojenne i zbroję zaopatrzony. Także i kaplica znajdowała się na zamku, tytułu św. Krzyża w przybory różne do nabożeństwa i ozdoby niemniej bogata".
U podnóża zamkowej góry rozpoczyna się droga krzyżowa oraz ścieżka dydaktyczna. Na szczycie znajdują się ruiny oraz amfiteatr z punktem widokowym. |
Kurzętnik i Droga Krzyżowa prowadząca do amfiteatru i ruin zamku. |
W tym miejscu warto wspomnieć o legendzie, zgodnie z którą w XIII wieku jeden z dwóch braci Jana z Sandomierza (Krzyżaka) wzniósł na kurzętnickim wzgórzu drewnianą warownię. Prawdopodobnie stało się to już po chrystianizacji miejscowej ludności i zniszczeniu lub opuszczeniu pogańskiego grodu.
Zbliżamy się do punktu widokowego przy amfiteatrze. |
Tajemnice góry Kurnik oraz Ciemnika rozbudzają wyobraźnię okolicznych mieszkańców do dnia dzisiejszego. Istnieją różne hipotezy, które twierdzą, że nazwa leżącej u podnóża góry wsi ma pogańskie korzenie. Historycy i pasjonaci historii Ziemi Lubawskiej od dawna zastanawiają się nad etymologią (pochodzeniem) nazwy Kurzętnik jedni przychylają się do wersji o bożku Kurcho zgodnie z którą wieś nazwano na cześć bóstwa czczonego w najbliższym Świętym Gaju. Inni z kolei uważają, że nazwa ta „(…) pochodzi od kurzu, a to dlatego, że na górze kurzętnickiej za czasów pogańskich płonął wieczny ogień święty, z którego się po prostu kurzyło, co widoczne było z daleka, a również wskazywało dogodne przejście przez Drwęcę”. Poza świętym gajem w Kurzętniku na Ziemi Lubawskiej znajdowały się jeszcze dwa takie miejsca. Jedno pogańskie miejsce kultu znajdowało się w Łąkach Bratiańskich (tam Prusowie czcili Pergrubię lub Majumę, pogańską boginię wiosny) – gdzie według legendy w XIII wieku doszło do objawień NMP, a drugie w Lipach pod Lubawą.
Zamek w okresie swojej świetności musiał robić niesamowite wrażenie. Zbudowany na szczycie góry, po lewej stronie Drwęcy, z dwiema masywnymi wieżami spoglądał na położony w dolinie Kurzętnik. Do jego budowy wykorzystano trwałe budulce jakimi były kamienie narzutowe (granit) oraz cegły. Całość była otoczona potężnymi wałami. Budowla miała kształt prostokąta o wymiarach 25x28m i w odróżnieniu od innych zamków krzyżackich nie posiadała przygródka. Część mieszkalna znajdowała się przy kurtynie północnej, dalej znajdowało się przedzamcze o długości ok. 60 m. Na zamku znajdowały się zapasy broni oraz kaplica pw. św. Krzyża bogata w przybory liturgiczne oraz liczne ozdoby. Główne wejście do warowni, czyli most wiszący nad suchą fosą znajdował się od południa. Fosa oddzielała cypel, na którym znajdował się zamek od reszty wzgórza blokując jedyną drogę, którą mogli zakraść się nieprzyjaciele.
W oddali widzimy ruiny części mieszkalnej, a prędzej wgłębienie po fosie. |
Po lewej widzimy wgłębienie po fosie. |
W części mieszkalnej. |
Wewnątrz pozostałości po części mieszkalnej. |
Dnia 9 lipca 1410
roku, kilka dni przed bitwą pod Grunwaldem, granice Ziemi Lubawskiej
przekroczyły dowodzone przez króla Władysława Jagiełłę wojska polsko –
litewskie, które rozbiły obóz w pobliżu Lidzbarka Welskiego, złupionego prędzej
przez litewskich żołnierzy wraz z kościołem za co na rozkaz księcia Witolda
dwaj Litwini sami musieli postawić sobie szubienicę i powiesić się w obecności
całego rycerstwa. Następnego dnia wielka armia ruszyła na północ. Przebywszy
dwie mile przez Mroczno i Mroczenko wojska zatrzymały się między wsiami
Krzemieniewo - Gwiździny i jeziorem Rubkowo. Polski król Władysław Jagiełło
rozkazał rozbić nad jeziorem obóz, a następnie wysłał szpiegów (zwiadowców) w stronę zamku
kapituły chełmżyńskiej w Kurzętniku, który strzegł brodu (płycizny, przeprawy)
przez rzekę Drwęcę. Okazało się, że załogę zamku stanowi oddział krzyżacki, a
przeprawa (bród) na rzece została umocniona. Wysłani przodem zwiadowcy zaskoczyli krzyżackich pachołków, którzy poili w rzece konie i nie spodziewali się ataku z zaskoczenia. Dzięki ich nieuwadze wojska sprzymierzone zagarnęły około pięćdziesięciu koni.
Okazało się, że Wielki
Mistrz ściągnął na kurzętnicki zamek doborowe oddziały kuszników i łuczników
oraz rozstawił kilkadziesiąt dział tzw. bombard,
które miały ostrzeliwać wojska przeciwnika podczas przeprawy przez rzekę. Polski król otrzymawszy meldunki o obecności
nieprzyjaciela zwołał naradę i powołał ośmiu członków Rady Wojennej. W skład
Rady weszli: Witold książę litewski, Mikołaj Trąba (podkanclerzy Koronny, a od
1417 roku pierwszy prymas Polski), Zbigniew z Brzezia (marszałek Królestwa),
Sędziwój z Ostroroga (wojewoda poznański), Mikołaj z Michałowa (wojewoda
sandomierski), Piotr Szafraniec z Pieskowej Skały (podkomorzy krakowski), Jan z
Tarnowa oraz Krystyn z Ostowa. Żyjący
w XV wieku Kronikarz Jan Długosz zapisał o Radzie Wojennej powołanej nad
Jeziorem Rubkowo następujące słowa: "Ci
ośmiu mężowie w tajemnicy naradzali się o wszystkim (...), a zwłaszcza którędy
prowadzić wojsko i w których by miejscach obierać stanowiska, używając ku temu
dwóch przewodników: Trojana z Krasnegostawu i Jana Grynwalda (...) obydwaj z
Prus rodem, wszystkie miejsca tameczne, drogi i przesmyki dobrze znali".
Długosz wspomina o dwóch pruskich przewodnikach i opisuje tereny Ziemi Lubawskiej tak jakby był to obszar Prus. My regionaliści najczęściej nazywamy te tereny pograniczem. W XIII/XIV wieku było to pogranicze słowiańsko-pruskie i chrześcijańsko-pogańskie. Później mówiło się już o pograniczu polsko-krzyżackim. Długosz, w XV wieku, najwyraźniej tereny te uważał po prostu za obszar Prus i stąd konieczni byli pruscy przewodnicy.
Długosz wspomina o dwóch pruskich przewodnikach i opisuje tereny Ziemi Lubawskiej tak jakby był to obszar Prus. My regionaliści najczęściej nazywamy te tereny pograniczem. W XIII/XIV wieku było to pogranicze słowiańsko-pruskie i chrześcijańsko-pogańskie. Później mówiło się już o pograniczu polsko-krzyżackim. Długosz, w XV wieku, najwyraźniej tereny te uważał po prostu za obszar Prus i stąd konieczni byli pruscy przewodnicy.
Zadaniem wspomnianej
Rady Wojennej było ułatwienie królowi podjęcia decyzji o dalszych działaniach wojennych.
Polskie dowództwo zdecydowało się wysłać do obozu krzyżackiego
parlamentariusza, który potwierdził, że pod Kurzętnikiem stoi sam Ulryk von
Jungingen razem z głównymi siłami Zakonu. Władysław Jagiełło pierwotnie
planował przeprawę przez Drwęcę i marsz na krzyżacką twierdzę w Malborku. Król Władysław
Jagiełło dowiedziawszy się o silnych umocnieniach na Drwęcy i obecności
licznych wojsk krzyżackich zmienił plany i o świcie 11 lipca zdecydował, że
skieruje swoje wojska z powrotem w stronę Lidzbarka Welskiego i Działdowa.
Jeszcze tego samego dnia wojska polsko – litewskie rozbiły obóz w pobliżu wsi
Wysoka pod Działdowem, w którym znajdował się krzyżacki zamek.
Wieś Kurzętnik widziana z zamkowej góry. |
Ciekawe informacje, o spaleniu zamku podczas wojny głodowej z 1414 roku, znajdują się we wspomnianym już prędzej, wydanym pod koniec XIX wieku, Słowniku Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich (tom IV, s. 946): "Także i kaplica znajdowała się na zamku, tytułu św. Krzyża, w przybory różne do nabożeństwa i ozdoby niemniej bogata. Na uposażenie posiadała 4 włóki w Paczółtowie. R. 1414 w dzień św. Szczepana nadciągnął pod Kurzętnik oddział polskiego wojska pod wodzą syna Andrzeja Dobrskiego i Jacka ze Świętego, zażądali zamku tutejszego dla króla swojego Władysława. Wójt kapitulny ze zbrojnymi swymi dobrowolnie wydał zamek z tym warunkiem, ażeby szkoda żadna kościołowi się nie stała".
Informacje o zamku po 1414 roku są szczątkowe. Wspominają o nim źródła z 1454 roku, w którym rozpoczęła się wojna trzynastoletnia (1454 – 1466). Miasto Kurzętnik wraz z zamkiem poddało się wówczas Polsce. Podczas wojny krzyżaccy żołnierze z Nowego Miasta Lubawskiego, po długim oblężeniu rozkradli zamek oraz miasto. Zakon ukarał w ten sposób Radę Miejską Kurzętnika za przyłączenie się do Związku Pruskiego w 1454 roku. Oblężeniem warowni dowodził prokurator nidzicki Ulryk von Kinsberg, który po spaleniu twierdzy uwięził jej zbrojną załogę. Zrujnowany zamek na mocy drugiego pokoju toruńskiego (1466) kończącego wojnę trzynastoletnią został przekazany Polsce, która zajęła wówczas całą Ziemię Lubawską. Wiemy, że w XVI wieku zamek był zrujnowany, a dzieła zniszczenia dopełnili Szwedzi w 1659 roku, którzy przy okazji spalili miasto. Podczas zaborów, w XVIII i XIX wieku, okoliczni mieszkańcy rozebrali znaczną część ruin, a kamienie wykorzystali przy budowie swoich domostw i budynków gospodarczych.
Na ciekawą wzmiankę dotyczącą zamku i kaplicy św. Krzyża natrafiłem w książce z 1928 roku pt: "Diecezja chełmińska. Zarys historyczno statystyczny" (str. 492): "Kaplica dawniejsza w zamku kapitulnym kurzętnickim pod wezwaniem św. Krzyża dzieliła losy zamku i z nim razem uległa zniszczeniu. Kronikarz Henneberger pisze, że 1595 sterczały już tylko zwaliska, resztki dziś jeszcze są widoczne". Dzięki wzmiance o kronikarzu wiemy, że pod koniec XVI wieku zamek i kaplica już nie funkcjonowały. Najprawdopodobniej po klęsce z 1414 roku zamek stopniowo niszczał i już nie został odbudowany. Kanonik, przedstawiciel kapituły chełmżyńskiej prawdopodobnie zamieszkał gdzieś na terenie miasta Kurzętnik. W tym miejscu warto zaznaczyć, że w książkach poświęconych średniowieczu kanonika kapituły chełmżyńskiej często nazywa się kasztelanem, który zarządza zamkiem. Natomiast w publikacjach opisujących czasy późniejsze (XVI, XVII i XVIII wiek) trudno jest napotkać określenie "kasztelan" ponieważ urząd ten został wyparty przez "burgrabię".
W części mieszkalnej |
Część mieszkalna. |
Wewnątrz części mieszkalnej. Pod spodem znajdują się zasypane podziemia, które czekają na fundusze i archeologów |
FILMY z Kurzętnika
Legendy związane z Kurzętnikiem
Legenda: Gniew czarnej księżniczki
Księżniczka odziana w czarną
suknię uchodzi za strażniczkę zamku w Kurzętniku. Pojawia się zazwyczaj około
północy, przechadzając się wzdłuż zamkowych murów. Z daleka słychać brzęk pęka
kluczy, który ma przytwierdzony do paska, a jej długie, ciemne włosy, nieraz
rzucają cień na ziemię.
Pewnego razu dzieci burmistrza
bawiły się na zamkowej górze i zabrały stamtąd kilka kamyków do zabawy. Kiedy
nastała noc i dzieci ułożyły się do snu, duch księżniczki przyszedł do nich we
śnie.
- Odnieście na górę to, coście z
niej zabrały. Należy to do zamku, nie do was...
Zbudzone dzieci nie mogły
uwierzyć, iż miały ten sen, jednak zignorowały wolę zjawy. Kolejnej nocy jednak
senny koszmar powtórzył się. Tym razem jednak oczy księżniczki były pełne
gniewu. Ostrzegła dzieci.
- Jeśli nie odniesiecie kamieni
na zamkową górę, stanie się coś bardzo złego. Kara was nie ominie za zabranie
tego co do was nie należało.
Tym razem dzieci się wystraszyły.
Zabrały kamienie, lecz nie odniosły ich na zamkową górę. Wyrzuciły je do Drwęcy
z nadzieją, iż wystarczy to zjawie. Daremne były to nadzieje. Księżniczka
pojawiła się w ich snach po raz trzeci. Jej gniew był tak straszliwy, że dzieci
struchlały. Ostrzegła je, że daje im ostatnią szansę na odniesienie kamieni.
Rankiem następnego dnia dzieci
pobiegły nad rzekę, by wyłowić wyrzucone kamienie i odnieść je na zamkową górę.
Gdy to uczyniły, zjawa nigdy już nie pojawiła się w ich snach.
Legenda: Rycerz i jego lutnia
W
XV wieku na zamku w Kurzętniku mieszkał rycerz krzyżacki, którego największą
miłością była gra na lutni. Gdy słońce chyliło się już ku zachodowi i cichł
gwar, siadywał na murach i grał najpiękniejsze melodie, wprawiając wszystkich w
szczery zachwyt. Tak bardzo był przywiązany do swej lutni, że zabierał ją ze
sobą wszędzie, dokąd się udawał.
W owym czasie jednak
przygotowywano się do walnej wyprawy pomiędzy rycerzami Zakonu Krzyżackiego a
wojskami polskimi. Rycerz, jak i pozostali, musiał stawić się pod swymi
chorągwiami, a że wszyscy w pośpiechu opuszczali zamek w Kurzętniku, zapomniał
o lutni. Jej brak uświadomił sobie dopiero na polu bitwy pod Grunwaldem.
Ogarnął go wielki smutek, lecz nie było już odwrotu. Z nadzieją w sercu ruszył
do bitwy, choć myśli jego wciąż krążyły wokół instrumentu.
Nie było mu jednak dane powrócić
na zamek w Kurzętniku ani zagrać kolejnej pieśni. Nie powrócił już żywym.
Zginął bowiem podczas krwawej bitwy.
Od tego czasu, każdego roku
piętnastego lipca, jego duch pojawia się w ruinach zamku w Kurzętniku, a wokół
słychać piękne melodie grane na lutni.
Legenda:
Złoto w ruinach zamku ukryte
W
jednej z gór otaczających Kurzętnik jest ukryte wspaniałe miasto i zamek o
czterech wieżach, niegdyś ku niebu sięgających. Pewnego razu w tych okolicach
bawiły się dzieci i znalazły niewielką dziurę - wielkości mysiej jamy. Z
ciekawości zaczęły w niej grzebać i po jakimś czasie otwór był tak duży, jak
ludzka głowa. Śmiechy się rozległy i jeden z chłopców dla zabawy wrzucił do
środka czapkę kompana. Ten nie chciał bez niej wracać do domu i rad nierad
przecisnął się porzez dziurę i opuścił na dół.
Niespodziewanie znalazł się w
wielkiej komnacie, lecz nim zdążył się rozejrzeć dookoła, podeszła do niego
jakaś niewiasta w długiej, zwiewnej szacie i popatrzyła nań z uwagą.
Zląkł się chłopiec tym widokiem i
cofnął o kilka kroków. Nie miał jednak czasu na ucieczkę, więc podniósł na
panią wzrok.
-
Po coś tu przyszedł, młodzieńcze? - zapytała.
Nie
chciał kłamać. Rozłożył bezradnie ręce.
-
Po moją czapkę - odrzekł po prostu.
Skinęła głową i pochyliwszy się,
podniosła leżącą na ziemi czapkę, lecz nim ją oddała, nasypała do niej złota.
-
Zabierz ją więc, a złoto oddaj swej biednej matce - dodała niewiasta.
Chłopiec podziękował żarliwie i
spiesznie wydostał się na ziemię, budząc wielkie zdumienie u czekających na
niego kompanów. Dziura zaś zamknęła się sama.
Wieść o tym zdarzeniu rozniosła
się po okolicy, budząc nie tylko uznanie, ale i zazdrość wielką. A był wśród
słuchaczy pewien chciwy człowiek, który postanowił opuścić do tajemnej komnaty
swego syna. Odszukali to miejsce i wykopali otwór. Ojciec opuścił ostrożnie
chłopca, w duchu ciesząc się już ze złota, które mu przyniesie.
Niespodziewanie rozległ się
pomruk, jakby z głębi idący, zatrzęsła się ziemia i dziura zamknęła się sama.
Przerażony ojciec wezwał co rychło mieszkańców, by pomogli mu syna ratować.
Rozpoczęto więc szukanie, które trwało kilka dni.
Chociaż rozkopano całą okolicę,
aż powstał znaczny parów, nie odnaleziono ani chłopca, ani komnaty podziemnej. W
końcu pojawiła się przed nimi niewiasta w czarnej sukni. Gdy zamarli w wielkim
przerażeniu, nakazała im porzucić dalsze poszukiwania i do domów powrócić.
Legenda:
Trzej bracia i tunel wiodący z Kurzętnika
do Bratiana
Spotkałem się z kilkoma wersjami,
legend o trzech braciach i tunelu wiodącym z Kurzętnika do Bratiana. Postanowiłem
zebrać razem je wszystkie i ułożyć z nich spójną opowieść.
A więc zacznijmy:
Dawno temu, kiedy na Ziemi
Lubawskiej istniały jeszcze Święte Gaje,
w których modlili się pogańscy Prusowie z plemienia Sasinów (Zajęcy)
przybyło na Ziemię Lubawską trzech braci. Towarzyszyli zapewne pierwszym
misjonarzom, którzy razem z biskupem Chrystianem w XIII wieku wprowadzali na
tych terenach Chrześcijaństwo. Zakon Krzyżacki też już tu był ponieważ jeden z
trzech braci, Janem zwany, do Krzyżaków należał. Imiona pozostałych dwóch braci pozostają dla
nas tajemnicą.
Jan pochodził z Sandomierza i
zbudował drewniany zameczek we wsi, którą obecnie, w XXI wieku, nazywamy
Bratianem. Pozostali dwaj bracia również zbudowali swoje zamki. Jeden we wsi
Tylice, a drugi w miasteczku Kurzętnik.
Pewnego dnia między braćmi z
Kurzętnika i Bratiana doszło do ostrego sporu. Poszło o podział majątku
rodowego. Obaj bracia, po wyzwiskach, przysięgli sobie na wszystkie świętości,
że nigdy już nie będą się ze sobą spotykali na tej ziemi za ludzkiego życia. Na
początku pałali do siebie nienawiścią jednak mijały dni, a potem miesiące i
lata. Z czasem obaj jakoś zapomnieli o wzajemnej niechęci, a czas wyleczył
wszystkie rany. Co jednak mieli począć? Złamać obietnicę i narazić się na męki
piekielne? Wszak złożyli przysięgą na wszystkie świętości! A w średniowieczu
religii nie traktowano przedmiotowo. O nie przedmiotowe traktowanie religii
jest znakiem naszych czasów. Przysięgę, klątwy, siłę modlitwy i wiarę w Boską
opiekę w średniowieczu traktowano poważnie. Człowiekowi XXI wieku będzie raczej
trudno zrozumieć to jak w średniowieczu ważna dla ludzi była religia, wiara i
tradycja.
Tak więc nienawiść między braćmi
przeminęła ale spotkać się "na tej ziemi" nie mogli. Co więc mieli
począć? Otóż wymyślili, że spotkają się pod ziemią! Obaj zaczęli kopać tunel (Jan
kopał z Bratiana, a drugi brat z Kurzętnika), porozumiewali się dzięki
trzeciemu bratu (z zamku w Tylicach), który odwiedzał obu i przekazywał wieści.
Po wielu miesiącach ciężkich prac, kopania i wzmacniania tuneli aby się nie
zawaliły w końcu się spotkali. Cóż to były za emocje, w końcu mogli się
uściskać i wzajemnie za wszystko przeprosić. Zaiste musiało to być dla nich
niesamowite przeżycie.
Czytelniku teraz pewnie myślisz,
że to wszystko to tylko legenda. Zapewne uważasz, że kopanie tunelu między
dwiema oddalonymi od siebie miejscowościami jest niemożliwe. Ja jednak powiem Ci,
że jest to jak najbardziej prawdopodobne. Regionaliści potrafią się przyjrzeć
takim sprawom blisko i dokładnie.
Dowodów na istnienie podziemi w
średniowieczu mamy wiele. Jednym z nich jest umiejętność logicznego myślenia.
Czy patrycjusze, czyli najbogatsi mieszkańcy miast (np. Nowego Miasta
Lubawskiego) godziliby się na mieszkanie za murami obronnymi gdyby nie byli
pewni, że w razie oblężenia zdołają uciec? A żołnierze, którzy stali na murach
miejskich podczas oblężenia, w razie ostrzału miasta biegali po murach od
baszty do baszty? Czy może przechodzili między basztami podziemnymi przejściami?
Moim zdaniem przechodzili pod ziemią.
Dowodów na istnienie podziemnych
korytarzy w Olsztynie, Lubawie, Szymbarku, Kurzętniku, Nowym Mieście Lubawskim,
Bratianie i innych miejscowościach jest wiele. Jeden z szanowanych
regionalistów, Pan Tomasz Sowiński w książkach "Tajemnice Warmii i Mazur
oraz poligon STABLACK" i "Prusowie i Krzyżacy w mrokach
tajemnic" pisze o podziemnych tunelach na obszarze dawnych Prus (m.in.
województwa warmińsko-mazurskie). Tunele
były pod każdym średniowiecznym miastem i pod każdym zamkiem. To fakt
niezaprzeczalny.
Jednak tunel, który kopali bracia
z Kurzętnika i Bratiana nie miał charakteru obronnego. Obaj bracia chcieli się
po prostu spotkać pod ziemią. Czy jest możliwe, że legenda mówi prawdę? W
latach 1992-2000 kiedy chodziłem do szkoły podstawowej uczono mnie, że każda
legenda posiada ziarenko prawdy, a coś co było kiedyś faktem po kilku wiekach może
się stać legendą, a potem mitem.
W legendzie o trzech braciach i
tunelu ziarenkiem prawdy są opowieści najstarszych z okolicznych mieszkańców. Twierdzą
oni, że kiedyś, kiedy rzeka Drwęca była czystsza niż obecnie, podczas wyprawy
łodzią po rzece w czasie słonecznego dnia można było dostrzec na dnie fragmenty
kamiennego muru. Fragmenty te znajdowały się na dnie Drwęcy blisko ruin zamku w
Bratianie. Mur na dnie rzeki przebiegał tak jakby łączył obydwa brzegi.
Najstarsi ludzie opowiadali, że stanowił on górną część podziemnego tunelu.
Bibliografia:
Grabowski Stanisław, Z dziejów Kurzętnika i okolic, Warszawa 2008
Grabowski Stanisław, Z dziejów Kurzętnika i okolic, Warszawa 2008
Grabowski
Jan, W cieniu bratiańskiego zamku, Warszawa
2010.
Kętrzyński Wojciech, O ludności polskiej w Prusiech niegdyś krzyżackich, Olsztyn 2009.
Kętrzyński Wojciech, O ludności polskiej w Prusiech niegdyś krzyżackich, Olsztyn 2009.
Koprowska-Głowacka
Anna, Legendy i podania Ziemi
Chełmińskiej, Gdynia 2009.
Kuczyński Stefan, Wielka wojna z Zakonem krzyżackim w latach 1409-1411, Warszawa 1987.
Kuczyński Stefan, Wielka wojna z Zakonem krzyżackim w latach 1409-1411, Warszawa 1987.
Nadolski Andrzej, Grunwald 1410, Warszawa 2003.
Regliński Roman Apolinary, W kręgu legend krzyżackich, Gdynia 2008.
Śladami Jagiełły w okolicach Lidzbarka [w:]
http://www.lidzbark.zhp.pl/przewodnik.htm,
Regliński Roman Apolinary, W kręgu legend krzyżackich, Gdynia 2008.
Śladami Jagiełły w okolicach Lidzbarka [w:]
http://www.lidzbark.zhp.pl/przewodnik.htm,
1410 pod Kurzętnikiem, Drwęca, czerwiec 1995.
Hasło: Kurzętnik [w:] Sulimierski Filip, Walewski Władysław, Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego i Innych Krajów Słowiańskich, T. IV, 1880 – 1992 Warszawa, s. 946 (wersja elektroniczna: http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geograficzny/Tom_IV/780).
"Diecezja chełmińska. Zarys historyczno statystyczny", Pelplin 2008.
Hasło: Kurzętnik [w:] Sulimierski Filip, Walewski Władysław, Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego i Innych Krajów Słowiańskich, T. IV, 1880 – 1992 Warszawa, s. 946 (wersja elektroniczna: http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geograficzny/Tom_IV/780).
"Diecezja chełmińska. Zarys historyczno statystyczny", Pelplin 2008.
Autor: Tomasz Chełkowski
Kontakt:
ziemialubawska@protonmail.com
Wszelkie prawa zastrzeżone!
Jeśli chcesz skorzystać z moich materiałów najpierw zapytaj mnie o zgodę ;)